ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Σχολική χρονιά 2015 - 2016

Μετά την προσαρμογή των παιδιών και την γνωριμία τους με το περιβάλλον του σχολείου, ο Οκτώβριος είναι ο μήνας της οργάνωσης της μαθησιακής διαδικασίας στο Νηπιαγωγείο. Μέσα σε ένα ευέλικτο μαθησιακά περιβάλλον οργανώνουμε μαθησιακές εμπειρίες, ανάλογα με τις περιστάσεις, στα ακόλουθα πλαίσια:

1. Ρουτίνες (καθημερινά επαναλαμβανόμενες δράσεις που συμβαίνουν με τον ίδιο τρόπο και την ίδια χρονική περίοδο).

Οι Ρουτίνες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο επαναλαμβανόμενος χαρακτήρας τους και η αναγκαιότητα να συμβαίνουν εξασφαλίζουν πολλές ευκαιρίες για αυθόρμητη μάθηση, για ανάπτυξη διερευνήσεων ή και οργανωμένων δραστηριοτήτων, οι οποίες προκύπτουν έτσι με απλό και αβίαστο τρόπο. Οι ρουτίνες γενικά υποστηρίζουν την ανάπτυξη της υπευθυνότητας, της αυτονομίας και του αυτοελέγχου των παιδιών.
ü      Το ημερολόγιο & ο καιρός τα οποία διαμορφώνονται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών.
ü      Το παρουσιολόγιο. Καθημερινά, διαλέγουμε το όνομά μας ανάμεσα στα ονόματα των συμμαθητών μας και το τοποθετούμε στο παρουσιολόγιο μας δηλώνοντας την παρουσία μας στην ομάδα.
ü      Η Δανειστική βιβλιοθήκη (προ-προνηπιακό 3 χρονών & νηπιαγωγείο 4 και 5 χρονών)
ü      Διάλειμμα και ελεύθερο παιχνίδι στις γωνιές
ü      Διάλειμμα και παιχνίδι στην αυλή
ü      Τακτοποίηση της τάξης στο τέλος του διαλείμματος και ομάδες υπηρεσίας.

2. Οργανωμένες δραστηριότητες με αφορμή καταστάσεις από την καθημερινή ζωή, ευκαιριακά ή επίκαιρα περιστατικά:

ü      1 Οκτωβρίου Παγκόσμια ημέρα αφιερωμένη στην Τρίτη Ηλικία. Ετοιμάσαμε δωράκια και γράψαμε ευχές για τον Παππού και την Γιαγιά.
ü      Παγκόσμια ημέρα Σχολικού Αθλητισμού. Επισκεφτήκαμε το Αθλητικό Στάδιο της περιοχής μας, συζητήσαμε για τα διάφορα αθλήματα, τα χωρίσαμε σε κατηγορίες με κριτήριο που διεξάγονται και τέλος τα γνωρίσαμε παίζοντας στην αυλή μας.
ü      Παγκόσμια ημέρα Ταχυδρομείων. Γράψαμε γράμμα, μάθαμε τον αποστολέα και τον παραλήπτη και το ταχυδρομήσαμε.
ü      Παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης. Μιλήσαμε για την αποταμίευσης - φτιάξαμε κουμπαράδες.
ü      Με αφορμή την γέννηση ενός μωρού γράψαμε τις ευχές μας στην μαμά του Θοδωρή.

3. Οργανωμένο καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων
ü      Γνωριμία με τα χρώματα
ü      Γνωριμία με τα σχήματα
ü      Μαθαίνω να μετρώ παίζοντας bowling
ü      Με την βοήθεια του χάρτη διηγηθήκαμε τα γεγονότα του σαράντα.
ü  Με αφορμή την γιορτή της 28ης Οκτωβρίου μιλήσαμε για το εθνικό μας σύμβολο και φτιάξαμε μια σημαία.
ü  Το πρόγραμμά μας περιλαμβάνει 2 φορές την εβδομάδα μουσική με την κα Ζωή Κεσελοπούλου!!!

4. Σχέδια εργασίας & Διαθεματικές προσεγγίσεις που δίνουν στα παιδιά ευκαιρίες για διερευνήσεις. Ουσιαστικά χωρίζονται σε τρεις φάσεις

-Α Φάση προβληματισμού, όπου εντοπίζεται το θέμα προς διερεύνηση
-Β Φάση η κυρίως διερεύνηση, όπου έχουμε συλλογή, καταγραφή και επεξεργασία των δεδομένων

-Γ Φάση ή τελική φάση όπου γίνεται η συστηματοποίηση των νέων γνώσεων και η εξαγωγή και παρουσίαση συμπερασμάτων.
Τα σχέδια εργασίας είναι μια μορφή έρευνας που εισάγει την ομάδα σε μια διερεύνηση, με σκοπό να δοθούν απαντήσεις σε ερωτήματα ή να βρεθούν λύσεις σε προβλήματα, που είτε προκύπτουν σε διάφορες φάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, από τα ίδια τα παιδιά, είτε προκύπτουν από την εκπαιδευτικό και υιοθετούνται από τα παιδιά.
ΒΡΕΦΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Αν και πολύ μικρά, συζητούν για το φθινόπωρο, παρατηρούν τις αλλαγές του καιρού, γνωρίζουν τι κρατάμε όταν βγαίνουμε στην βροχή και με αφορμή όλα αυτά που συζητούν και μαθαίνουν συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες.

Μάθαμε τα ζώα της αυλής, τα ζώα του δάσους, τα ζώα του αγροκτήματος, παίξαμε παιχνίδια με τα ζωάκια, μάθαμε τις φωνούλες τους, φτιάξαμε όλοι μαζί μια κοτούλα, αλλά και ο καθένας ξεχωριστά ένα σκαντζοχοιράκι και ένα σκυλάκι!

Σχολική χρονιά 2013 - 2014

  • Αποφασίσαμε να κατεβάσουμε από το πατάρι το σκονισμένο κουτί της γιαγιάς και του παππού.
  • Είδαμε τις φωτογραφίες τους και μεταμφιεστήκαμε με τα ρούχα τους.
  • Συζητήσαμε για το τι μας αρέσει να κάνουμε μαζί τους.
 Συζητήσαμε για το φθινόπωρο κόψαμε φύλλα και φτιάξαμε βελανίδια για να στολίσουμε το δέντρο της τάξης μας.

Συζητήσαμε για τον  φθινοπωρινό πίνακα του Βαν Γκονγκ Ηλιοτρόπια και αποφασίσαμε να γίνουμε μικροί ζωγράφοι και να κάνουμε τον δικό μας πίνακα με την τεχνική φυσήματος με το καλαμάκι.

4/10 Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα των ζώων

  • Συζητήσαμε για τα δικαιώματα των ζώων και φτιάξαμε μία υδρόγειο σφαίρα που βάλαμε γύρω της τα ζωάκια που αγαπάμε περισσότερο.
  • Μιλώντας για τα ζωάκια και τις συνήθειες τους την εποχή του φθινοπώρου φτιάξαμε σκαντζοχοιράκια.



Διαβάσαμε το παραμύθι ο πρίγκηπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω, συζητήσαμε για τα λαχανικά στα οποία αναφέρεται και αποφασίσαμε να το κάνουμε δραματοποίηση.



Καλέσαμε και τα παιδάκια της Κας. Κικής και Κας. Μαρίας για να γλεντήσουμε όλοι μαζί τον γάμο του ζευγαριού.

28η Οκτωβρίου
  • Συζητήσαμε για την εθνική επέτειο του 1940 και αναφερθήκαμε μέσα από εικόνες για τα σημαντικότερα γεγονότα που διαδραματίστηκαν. Φτιάξαμε βουνά πάνω στα οποία βάλαμε τους φαντάρους και τις ηπειρώτισσες. Φτιάξαμε το δικό μας ΟΧΙ με γκοφρέ χαρτί και τέλος κάναμε μια μεγάλη ελληνική σημαία με τα δαχτυλάκια μας. Όλες οι εργασίες μας ήταν ομαδικές και χρησιμοποιήθηκαν σαν σκηνικό στην γιορτή μας.
  • Συζητήσαμε για τον Άγιο Δημήτριο και τον βίο του και φτιάξαμε τις δικές μας εικόνες.
  • Επισκεφτήκαμε τον ναό του Αγίου Δημητρίου
ΕΛΜΕΡ

  • Γνωρίσαμε κάποια από τα βασικά χρώματα κόκκινο, κίτρινο, μπλε και μαύρο και αφού διαβάσαμε το παραμύθι του Έλμερ φτιάξαμε το δικό μας ελεφαντάκι και κάναμε ψηφιδωτό κολλάζ. Κάθε φορά που γνωρίζαμε ένα χρώμα το τοποθετούσαμε στον Έλμερ μας.
  • Μαζέψαμε από την αυλή μας κιτρινισμένα φύλλα και φτιάξαμε το φθινοπωρινό μας δέντρο.
  • Γνωρίσαμε το πράσινο χρώμα, το αναγνωρίσαμε μέσα  στην τάξη και φτιάξαμε με πράσινο πλαστοζυμαράκι τα δικά μας σχεδιάκια και τα διακοσμήσαμε για να τα πάρουμε σπίτι μας.
  • Γνωρίσαμε το κίτρινο χρώμα και το αναγνωρίσαμε μέσα στην τάξη μας μέσα από καρτέλες.
  • Γνωρίσαμε το μπλε χρώμα και το αναγνωρίσαμε μέσα στην τάξη μας μέσα από καρτέλες.

<< Ότι το παιδί μπορεί να κάνει σήμερα σε συνεργασία με κάποιον άλλο, θα μπορεί να κάνει από μόνο του αύριο >>. Vygotsky  Ψυχολόγος


Η σημαντικότερη ίσως για την ψυχολογία και τη διδακτική συνεισφορά του Vygotsky έγκειται στη διατύπωση της θεωρίας του για τη Ζώνη επικείμενης ανάπτυξης (Ζ.Ε.Α). Είναι κοινά αποδεκτό ότι υπάρχει διαφορετικότητα ανάμεσα στα άτομα, τόσο στο ρυθμό ανάπτυξης όσο και τη γνωστική ικανότητα τους. Ο Vygotsky θεωρεί ότι το γνωστικό - μαθησιακό δυναμικό κάθε ατόμου μπορεί να πλουτιστεί με περιβαλλοντική συνδρομή. Το παιδί κατέχει ένα συγκεκριμένο γνωστικό επίπεδο. Με τη διαμεσολάβηση του εκπαιδευτικού , των γονέων και των συνομηλίκων του το άτομο μπορεί με αλληλεπίδραση να οδηγηθεί σε ένα γνωστικό επίπεδο ανώτερο αυτού που από μόνο του κατέχει. Η διαφορά ανάμεσα στο προϋπάρχον γνωστικό επίπεδο κι εκείνο που το παιδί θα κατακτήσει με καθοδήγηση , ονομάζεται Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης. Με άλλα λόγια Ζ.Ε.Α. είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτό που από μόνος μου μπορώ να πετύχω κι αυτό που θα κατακτήσω αν με βοηθήσουν. Η θεωρία αυτή βρίσκει εφαρμογή στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και δίνει μια νέα διάσταση στη διδακτική και τη θεώρηση της γνωστικής ανάπτυξης του παιδιού.


Σχολική χρονιά 2012 - 2013



Γνωρίσαμε τις γωνιές της τάξης μας, τα υλικά και πως τα χρησιμοποιούμε, συζητήσαμε για τους κανόνες που ακολουθούμε ώστε να παίζουμε αρμονικά χωρίς να διαφωνούμε.


      Οι πρώτες αλλαγές στον καιρό δημιούργησαν την ανάγκη να ασχοληθούμε με το Φθινόπωρο.



ü Διαβάσαμε την Ρούλα την Φθινοπωρούλα (κείμενο με λέξεις και εικόνες) και αντλήσαμε πληροφορίες για τη συγκεκριμένη εποχή.



ü Επισκεφτήκαμε το πάρκο της γειτονιάς μας και παρατηρήσαμε τις αλλαγές στην φύση.


ü Παρατηρήσαμε πως αποτυπώνουν στους πίνακες τους οι ζωγράφοι το φθινόπωρο. Συζητήσαμε και ανακαλύψαμε τα χρώματα του φθινοπώρου.

ü Ασχοληθήκαμε με τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στην καθημερινότητά μας, τα ρούχα που φοράμε τον χειμώνα και τα αξεσουάρ που χρειαζόμαστε αλλά και τα μέσα που χρησιμοποιούμαι για να ζεσταθούμε.


ü Γνωρίσαμε και γευτήκαμε τα φρούτα του Φθινοπώρου.


ü Ασχοληθήκαμε με το σταφύλι και τα προϊόντα που παίρνουμε απ' αυτό.


ü Ζωγραφίσαμε το σταφύλι με τη τεχνική του τυπώματος.


ü Συζητήσαμε για τον τρύγο και τα στάδια του, τα βάλαμε σε χρονολογική σειρά από το μάζεμα στο αμπέλι μέχρι το κρασί και παρουσιάσαμε τη διαδικασία του τρύγου με μια ''μουσική παντομίμα''.


Πλησιάζοντας η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου, προσεγγίσαμε την έννοια του πολέμου & της ειρήνης...


ü Μέσα από τη λογοτεχνία. Διαβάσαμε το βιβλίο ''το Μπλε Σύννεφο'' μια ιστορία που μιλά με μοναδικό τρόπο για την αξία της ειρήνης. Χωρίσαμε μια κόλλα Α4 στα δύο και ζωγραφίσαμε στη μισή πως φανταζόμαστε τον πόλεμο και στην άλλη την ειρήνη.


ü Αντιληφθήκαμε την ιστορία του πολέμου μέσα από το φωτογραφικό υλικό της εποχής του 'σαράντα και μέσα από τα ποιήματα που μάθαμε για τη γιορτή μας.
ü Ακούσαμε και μάθαμε τραγούδια που παρουσίαζαν εικόνες από τη καθημερινότητας της εποχής, τις νίκες των Ελλήνων στα βουνά της Αλβανίας και που εμψύχωναν τους Έλληνες στρατιώτες.
Γιορτάσαμε τα γενέθλια του Παναγιώτη 4/10/2012 και του χαρίσαμε ένα μπλοκ με τις ευχές και τις ζωγραφιές μας.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου